Jaguar I-Pace Forum banner

Auto blijft hangen bij initialiseren

9.1K views 11 replies 7 participants last post by  FFW  
#1 ·
Hallo
Ik voel me momenteel ziek...
Mijn I-Pace heeft moeite met opladen. Ik heb de afgelopen 6 maanden af en toe een intermitterende lading gehad, maar nu is het vreselijk en ik kan mijn auto niet opladen.
Mijn Zappi-oplader zegt "opladen uitgesteld" en de auto staat vast op initialiseren.
Ik heb geprobeerd alle slimme schema's en dergelijke te verwijderen, maar dat helpt niet. Hij laadt een paar kWh en valt dan stil.

Het probleem is dat het op onze 22kW AC-lader op het werk wel goed lijkt te werken, alleen mijn Zappi heeft problemen.
Ik ben al met de auto bij Jaguar geweest en ze beweren dat de auto in orde is en dat het mijn laadpunt is.
Mijn energiebedrijf zegt dat mijn Zappi in orde is, het is een storing aan mijn auto. Onze i3 heeft ook twee keer onverklaarbaar niet opgeladen, maar lang niet zo erg als onze I-Pace.

Wattcat stuurde me net een "12V lage batterijwaarschuwing". Ik denk dat mijn volgende stap is om die te vervangen en als dat het probleem is, zal ik opgelucht zijn. Ik ben bang dat de reden dat mijn 12V laag is, is omdat de auto continu vastzit op initialiseren, dus ik ga waarschijnlijk ÂŁ115 verspillen.

De auto is 3 en een beetje jaar oud. Het is een MY21-auto met slechts 1 12V-batterij.
Het ergste is om in het midden te zitten met 2 bedrijven (laadpuntdienst en Jaguar) die elkaar de schuld geven.

Als iemand advies kan geven, zou ik dankbaar zijn.
Bedankt.

#2 ·
Ik dacht altijd dat als de auto aan het initialiseren was, hij wachtte tot de oplader in werking trad. Het lijkt erop dat je hebt bewezen dat het niet de auto is door je werkoplader succesvol te gebruiken, maar je zou ook de 'granny charger' kunnen gebruiken. Heb je iemand in je omgeving met een EV die de oplader zou kunnen proberen en als het mislukt, kun je teruggaan naar Myenergie?

#3 ·
Hallo, bedankt voor de reactie. Ik ken niemand in mijn buurt met een EV, hoewel we ook een i3 hebben. Die heeft de afgelopen 4 maanden een paar keer niet goed opgeladen, maar niet zoals de ipace. Myenergie beweert dat het niet de auto is als hij op andere laadpalen werkt, omdat sommige laadpalen die nog in gebruik zijn gevoeliger zijn dan andere. Ik ga vandaag de 'granny' proberen. Weet u of een defecte 12V-accu problemen kan veroorzaken? Dat zou kunnen verklaren waarom dit probleem zelden begon en plotseling is toegenomen. Bedankt.

#4 ·
De melding "Initialiseren" betekent dat de auto geen geldig Control Pilot-signaal van de laadkabel heeft kunnen detecteren. De oorzaak kan zijn dat het laadpunt geen geldige CP 1kHz-pulstrein uitzendt, een kabel met een gebroken of beschadigde CP-geleider (en de CP-geleider is meestal de eerste die defect raakt omdat deze veel dunner is dan de voedingsgeleiders, 0,5 mm² versus 6 mm²), of een beschadigde CP-pin/aansluiting op een van de connectoren.

Het is ook heel goed mogelijk dat een defecte 12V-accu dit kan veroorzaken, aangezien de DC-DC-omvormer voor de laadcommunicatie wordt gevoed door het 12V-systeem (het werkt in feite op een nominale +/-12V).

Het controleren van de kabel kan het beste worden gedaan met een testkast voor het laadpunt, die een voertuig simuleert en het laadpunt kan inschakelen, maar een eenvoudige controle op de aanwezigheid van het CP-signaal kan veilig worden gedaan met een multimeter (er is geen netspanning bij betrokken). De CP-aansluiting op de laadpuntkabelconnector moet inactief zijn met ongeveer +12V DC erop, ten opzichte van de centrale aardpen. De CP-aansluiting is degene linksboven in de onderstaande afbeelding (kijkend naar het uiteinde van de vrije aansluiting op de laadkabel van het laadpunt).
Image

Terwijl u toch bezig bent, is het de moeite waard om ook de Proximity Pilot te controleren. Dat is de aansluiting rechtsboven en voor een 32A-geschikt laadpunt en kabel moet deze ongeveer 220 ohm meten tussen die aansluiting en de aardingsaansluiting in het midden. Voor een 20A-kabel/laadpunt moet de weerstand ongeveer 680 ohm zijn.

Het signaleringssysteem is erg ouderwets, analoge spanningen en weerstanden die naar aarde worden geschakeld om dingen te besturen. U kunt een laadpunt inschakelen door simpelweg een weerstand met de juiste waarde tussen de CP en aarde aan te sluiten.

#6 · (Edited)
Het zou zeker een signaal kunnen zijn; als de andere auto in orde is, wordt deze dezelfde kabel/draad gebruikt?

Het is onwaarschijnlijk dat het de auto is als deze werkt op uw zakelijke oplader. Zeker zou ik een paar (idealiter van hetzelfde merk) openbare laders zoeken en een paar 7kW / 11kW AC-testladingen uitvoeren.

Probeer een paar keer in- en uit te steken op de kabel naar de auto en/of de oplader, dit zal eventueel oxide/vuil verwijderen.

Hopelijk krijgt u na een paar tests een beter idee van de verdachte.

• Auto
  • Kabel
  • Thuisoplader
  • Combinatie van iPace en thuisoplader

Kent u iemand met een EV, idealiter een iPace, om de oplader te testen?

Kan dit de mechanische vergrendeling zijn; mijn OEM JLR-kabel moet 100% worden ingestoken, anders zal de vergrendeling van de oplader niet inschakelen. Af en toe is er een schudje en een tweede poging nodig. Hoewel ik denk dat er in dit geval een andere fout is.

#7 ·
Hallo.
Ik heb wat 100% ethanol opgegraven (het is geweldig voor het sorteren van rubberrot op oude gaming-randapparatuur) en het gebruikt met wattenstaafjes om de pinnen in de socket schoon te maken. De zappi-pinnen zien er gloednieuw en glanzend uit, maar er kwam veel vuil van de ipace-socket.
Ik kan niet zeggen dat ik er zeker van ben, maar tot ik een vriend met een multimeter kan krijgen, kan ik niet veel meer doen.
Ik zal het vanavond aansluiten en kijken wat er gebeurt.
Ik heb met een vriend aan de telefoon gesproken die daadwerkelijk software- en computerhardware-ontwerp doet voor Audi en hij denkt dat als Jaguar daadwerkelijk een volledige analyse uitvoert, ze het zouden moeten kunnen aansluiten en een gedetailleerde geschiedenis kunnen krijgen van mijn pogingen om de auto op te laden en nauwkeurige codes kunnen krijgen van wat er gebeurde tijdens het opladen.
Ik hoop dat dit het geval is.
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe.
Mike.

#8 ·
Gebruik ook een tandenstoker om vuil te verwijderen in de sleufgaten van de auto waarin de stekker wordt gestoken.

Luister naar de vergrendelingsactuator wanneer u de kabel insteekt. Opladen start niet als dat niet gebeurt. Als u het niet hoort, moet u mogelijk een punttang gebruiken om de vergrendelingspen aan de bovenkant van de aansluiting los te maken.

#12 ·
Ik heb een DC-lader voor thuis en in 2 van de 5 gevallen zit de ipace vast in de initialisatiefase. Ik geef de lader de schuld. Gelukkig kan ik de lader zelf opnieuw opstarten, wat het probleem meestal oplost. In ergere gevallen moet ik ook de ipace opnieuw opstarten. In de ergste gevallen moet ik het gewoon een paar uur de tijd geven voordat zowel de lader als de ipace in goede harmonie zijn.